دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال چیست؟

نویسنده : مدیریت 1404/07/08 81 بازدید 0 نظر

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از تقریبا دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از مدیریت بازاریابی و نیز مدیریت تبلیغات مورد اشاره قرار گرفته است.

اصطلاح دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از دو دهه پیش تاکنون به عنوان زیرمجموعه‌ای از:
  • مدیریت بازاریابی
  • مدیریت تبلیغات
با توجه به توسعه فناوری اطلاعات طی سال‌های اخیر، به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار می‌گیرد.
رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه‌ها جای خود را باز کرده و حتی دانشگاه‌های متعددی در جهان دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی را در سطح کارشناسی ارشد ارائه می‌کنند.
در ایران نیز، با وجود برخورد سرد دانشگاه‌ها، رشته دیجیتال مارکتینگ مسیر توسعه‌ی خود را طی کرده و انتظار می‌رود در آینده جای خود را در دوره‌های رسمی مدیریتی باز کند. ما در بحث آموزش دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه‌ها در این باره بیشتر صحبت کرده‌ایم.

توسعه فناوری اطلاعات
با توجه به توسعه فناوری اطلاعات طی سال‌های اخیر، افزایش متوسط زمان آنلاین بودن کاربران و استفاده گسترده از موبایل به عنوان یک دانش و تخصص مستقل مورد توجه قرار می‌گیرد.

رشته دیجیتال مارکتینگ
رشته دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه‌ها جای خود را باز کرده و حتی دانشگاه‌های متعددی در جهان دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی اینترنتی را در سطح کارشناسی ارشد ارائه می‌کنند.

توسعه در ایران
در ایران، رشته دیجیتال مارکتینگ به رغم برخورد سرد دانشگاه‌ها، مسیر توسعه‌ی خود را طی کرده و انتظار می‌رود در آینده جای خود را در دوره‌های رسمی مدیریتی باز کند.
ما در بحث آموزش دیجیتال مارکتینگ در دانشگاه‌ها در این باره بیشتر صحبت کرده‌ایم.

تعریف بازاریابی دیجیتال
در مورد معنای دیجیتال مارکتینگ اتفاق‌نظر وجود ندارد. افراد مختلف اصطلاح دیجیتال مارکتینگ را به معانی متفاوتی به کار می‌گیرند. اما به نظر می‌رسد بیشتر کسانی که اصطلاح بازاریابی دیجیتال را به کار می‌برند، یکی از دو مفهوم زیر را مد نظر دارند:

دیجیتال مارکتینگ | رویکرد اول
در این رویکرد، معنی دیجیتال مارکتینگ را بر اساس معنای مارکتینگ تعریف می‌کنند.
به این شکل که می‌گویند: هر کاری در بازاریابی انجام می‌شود، اگر با ابزارهای دیجیتال انجام شود، بخشی از بازاریابی دیجیتالی است.
پس به طور کلی، اگر بخواهیم وظایف دیجیتال مارکتر را بشناسیم و بدانیم دیجیتال مارکتینگ شامل چیست، کافی است وظایف یک کارشناس بازاریابی را بررسی کنیم و همان کارها را با استفاده از ابزارهای دیجیتالی انجام دهیم.

دیجیتال مارکتینگ | رویکرد دوم
به جای این که بخواهیم از معنی دیجیتال مارکتینگ حرف بزنیم، کافی است ابزارها و تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ را فهرست کنیم. آن وقت می‌توانیم بگوییم: دیجیتال مارکتینگ یعنی همهٔ این ابزارها و کارهایی که با این ابزارها انجام می‌شود.

با این روش، می‌شود گفت دیجیتال مارکتینگ یعنی تسلط بر مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک‌ها؛ از:

سئو سئو
ایمیل مارکتینگ ایمیل مارکتینگ
استراتژی محتوا استراتژی محتوا
سوشال مدیا سوشال مدیا
تبلیغات کلیکی تبلیغات کلیکی
بازاریابی موبایلی بازاریابی موبایلی
تولید محتوا

ابزارهای بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ
موارد زیر نمونه‌هایی از ابزارهای بازاریابی دیجیتال محسوب می‌شوند و انتظار می‌رود یک دیجیتال مارکتر بر آن‌ها مسلط باشد:

ابزارهای کلیدی
بازاریابی توسط موتورهای جستجو (SEM) [شامل ترافیک ارگانیک و خریداری شده]
بهینه سازی برای موتورهای جستجو (سئو)
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
استراتژی محتوا (Content Strategy)
تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
تبلیغات بنری (Banner Advertising) و تبلیغات همسان (Native Advertising)
ایمیل مارکتینگ

* - لطفا نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید:

پروژه ساز فریلنسری و دورکاری پروژه

آدرس ایمیل : info@projectsaz.ir

  • شبکه های اجتماعی :